Την Παρασκευή που μας πέρασε, που λέτε, ήμουν στο Ξυνό Νερό, στη Φλώρινα. Πριν φύγω, συμπτωματικά, μία ιδιαίτερα αξιόπιστη πηγή μου είχε δώσει ένα πολύ γερό γαστρονομικό tip: ότι η περιοχή διαθέτει μία χαρακτηριστική λιχουδιά, τα Φύλλα. Πρόκειται, όπως διαπίστωσα, για νοστιμότατες πλατιές ταλιατέλες που φτιάχνονται με σιμιγδάλι ολικής αλέσεως, γάλα, αυγά και... ξυνό νερό.

Αφού τα έφαγα στην κορυφαία ταβέρνα του χωριού, τον Κοντοσώρο (θα σας πω άλλη στιγμή γι αυτήν), αποφάσισα να αναζητήσω την πηγή τους. Και έτσι βρήκα το εργαστήριο-φούρνο "Το Χωριό", που ανήκει σε ένα νέο άνθρωπο, το Θόδωρο Δούμκο. Ο συνονόματος πήρε τη σκυτάλη της οικογενειακής επιχείρησης από τον πατέρα του και μετέτρεψε τον παραδοσιακό φούρνο σε πρότυπη βιοτεχνία που από το 2003 παράγει μεγάλη ποικιλία παραδοσιακών ζυμαρικών με βάση παλιές συνταγές και υλικά της περιοχής: Τα Φύλλα, χυλοπίτες, ταλιατέλες, τραχανά, κριθαράκι, κλπ... Ό,τι δοκίμασα είναι πεντανόστιμο και αντανακλά την ομορφιά της περιοχής και τη νοστιμιά της κουζίνας της. Εμένα βέβαια δε μου το βγάζετε απ'το μυαλό ότι το ξυνό νερό που αναβλύζει από τις πηγές της φερώνυμης περιοχής έχει μεγάλο ποσοστό επιρροής στη χαρακτηριστική γεύση των ζυμαρικών αυτών...

Πίσω στα Φύλλα, τα οποία τρώγονται συνοδεύοντας πλούσια κρεατικά  - εγώ τα δοκίμασα με κεφτέδες στο φούρνο με σάλτσα, αλλά και με αγριογούρουνο (μμμ...). Βράζουν - ανάλογα το γούστο σας - για 7-10 λεπτά και... δεν λένε όχι σε μαύρο πιπέρι και τριμμένο τυράκι, όπως π.χ. μία ωραία ξερή μυζήθρα.

Το καλύτερο όμως σας το άφησα για το τέλος: Αν θέλετε να δοκιμάσετε τα Φύλλα ή τα υπόλοιπα εκλεκτά προϊόντα της οικογένειας Δούμκου, δε χρειάζετε να φτάσετε, όπως εγώ, μέχρι το Ξυνό Νερό. Θα τα βρείτε πολύ πιο κοντά, στο Παντοπωλείο "Επίλεκτο" στη Νέα Σμύρνη (Θ.Σοφούλη 65 και Ελ. Βενιζέλου 90 / 210-9357323 /
www.epilekto.gr).





Leave a Reply.